Znate biti sočutni do sebe?

Znate biti sočutni do sebe?

Ljudje smo do sebe prepogosto preveč strogi. Samo opazujte svoje misli, ki se vam pojavljajo čez dan, na vsakem koraku. »Kako si lahko dovolim narediti kaj takega? Kakšno neumnost sem izrekla! Kako sem lahko taka?! Zagotovo sem bila videti grozno!«

Predstavljajte si prijatelja v podobnih situacijah. Ali bi mu posredovali takšne in podobne kritike? Verjetno bi iskali besede razumevanja, bili z njim prijazni.

Sočutje do sebe se pravzaprav ne razlikuje tako zelo od sočutja do drugega. Če želimo čutiti sočutje do drugega, moramo najprej zaznati, da trpi. Če ignoriramo objokano mamico na vlaku, potem ne moremo čutiti sočutja do nje in do tega, v kakšni stiski je. Sočutje je občutek, ko se nas zares dotakne trpljenje drugih (sočutje dobesedno pomeni »trpeti z nekom«). Ko se pojavi občutek sočutja, lahko čutite toplino, skrbnost in željo po tem, da bi trpeči osebi lahko kako pomagali. Ko čutimo sočutje do drugih ob njihovih spodrsljajih ali napakah, pomeni, da smo razumevajoči in prijazni do njih, namesto da bi jih obsojali. In kot zadnje, ko čutimo sočutje do drugih (in ne zgolj usmiljenja) pomeni, da se zavedamo, da so trpljenje, neuspeh in nepopolnost izkušnja slehernega človeka (Neff, 2017).

Tako kot znamo biti razumevajoči in sočutni do drugih, se lahko naučimo biti sočutni tudi do sebe. Kako pogosto se vam zgodi, da se obsojate? Samo pomislite, ko ste nazadnje naredili nekaj narobe, kakšne misli so se vam podile po glavi? Ste se kritizirali in obsojali, kako je mogoče, da ste tako nepazljivi ali celo neumni, da vam je uspelo nekaj tako zelo zamočiti? Da ste edini, ki mu uspe narediti tako neumnost? Kaj si bodo pa drugi mislili?! Namesto da se obsojate in kritizirate zaradi svojih pomanjkljivosti, bodite raje sočutni do svojih nepopolnosti. Kako že? Namenite si kanček prijaznosti in razumevanja – pojdite skozi občutke s sprejemanjem svoje človeškosti. Ravno ta človeškost nas povezuje. Pomislite, nepopolnost si delite s slehernim človekom na tem svetu. Stvari se ne bodo odvile vedno, kot bi si želeli, v življenju vas čaka še marsikakšen padec ali neuspeh, izgubili boste marsikaj. Bolj, kot se prepustite tej resničnosti, namesto da se ji upirate, bolj boste lahko v omenjenih situacijah čutili sočutje do sebe, si namenili prijazno besedo ali topel objem.

Kako si nameniti objem? Pomislite, kako znate biti negujoči do svojega otroka, partnerja ali prijatelja. Kakšen ton glasu uporabite, katere besede izrečete, kakšno toplino izraža objem, ki mu ga namenite. Poskušajte to prenesti tudi nase. Položite roke na svoja ramena (če so okoli vas ljudje, uporabite bolj neopazno gesto), uporabite podoben ton glasu in izbirajte negujoče besede – vse to namenite SEBI. V težkih trenutkih in večkrat na dan.

Avtor: Jerneja Korasa, mag. psih., specializantka integrativne relacijske psihoterapije

 

Foto: Freeimages.com

 

Vir: Neff, K. (2017). Definition of Self-Compassion. Pridobljeno 9. 1. 2017 s http://self-compassion.org/the-three-elements-of-self-compassion-2/.

Jerneja Korasa
Jerneja Korasa

Kategorije

Rubrike

Preberite še

Ali sploh kdaj umremo?

Ljudje smo do sebe prepogosto preveč strogi. Samo opazujte svoje misli, ki se vam pojavljajo čez dan, na vsakem koraku. »Kako si lahko dovolim...